27 november 2017
27 november 2017,
 0

Vanaf het seizoen 2017-2018 wordt er door alle verenigingen verplicht met het DWF gespeeld. Gelukkig wordt over het algemeen positief gereageerd op het gebruik van het DWF. De problemen die nog voorkomen worden vaak ter plekke opgelost.

Wat voorafgaand aan de wedstrijd veelal niet meer gedaan wordt door de scheidsrechter is het controleren van de spelers in het veld met de spelerskaarten. Dit is wel van wezenlijk belang, hoe weet een scheidsrechter of de personen in het veld dezelfde zijn als op de kaarten? Je kunt iedereen in het veld zetten, als er geen kaartcontrole is.

Om de puntjes op de ‘i’ te zetten is het verzoek scherp te zijn bij het invullen van het DWF. Met name in het gebruik van het DWF Resultaat invoeren moet er naderhand nog regelmatig een aanpassing worden gedaan. Voor de duidelijkheid zijn hieronder de stappen die, bij resultaat invoeren, na de wedstrijd gedaan moeten worden nogmaals puntsgewijs beschreven.

  • Scheidsrechter en beide aanvoerders handelen na afloop van de wedstrijd gezamenlijk het DWF af.
  • De scheidsrechter vinkt de spelers uit die de hele wedstrijd niet hebben gespeeld.
  • Daarna vult de scheidsrechter de setstanden in en vraagt beide aanvoerders dit te controleren.
  • Beide aanvoerders controleren of het uitvinken van spelers klopt en of de setstanden goed zijn ingevuld, daarna vinkt de aanvoerder zelf aan dat deze akkoord is met de uitslag.
  • De scheidsrechter zet als laatste een vinkje voor akkoord.
  • Daarna klikt hij/zij op de button versturen.

Door deze stappen te doorlopen wordt het invoeren van verkeerde setstanden geminimaliseerd. Indien het formulier toch nog verkeerd wordt ingevuld, stuur dan een mail naar het wedstrijdsecretariaat  met de juiste uitslag, deze mail moet dan wel door beide teams zijn bevestigd. Pas daarna wordt de uitslag aangepast.

Uitvinken van spelers die niet hebben gespeeld
In bovenstaand stappenplan is ook het uitvinken van de spelers die niet hebben gespeeld, heel specifiek genoemd. Het is namelijk zeer belangrijk dat deze stap niet wordt vergeten.

Als iemand niet gespeeld heeft en toch aangevinkt is en hij/zij behoort tot een lager team, dan telt het als invalbeurt en kan het gebeuren dat iemand zich vast speelt. Dat leidt tot een ongerechtigde speler terwijl er helemaal geen kwade opzet in het spel is. Als dit gebeurt is het voor de Nevobo niet te achterhalen of de speler daadwerkelijk niet heeft gespeeld. Let op: Aanpassen is dan niet meer mogelijk, tenzij beide teams (verenigingen), samen met de official dit per e-mail bevestigen.

Aanvragen wedstrijdwijzigingen
Een aantal seizoenen wordt er inmiddels gewerkt met het wijzigen van wedstrijden via de site van de Nevobo. Omdat het administratieve proces zowel voor de vereniging als voor de Nevobo een stuk makkelijker en gebruiksvriendelijker is geworden, is er een aantal jaar geleden besloten om de sancties/administratiekosten voor het “wijzigen van een wedstrijd” af te schaffen.

Door de afschaffing van deze administratiekosten is er ongewild een neveneffect ontstaan. Het aantal wijzigingsverzoeken is zeer sterk toegenomen. Één wedstrijdwijziging aanvragen kan voorkomen maar het verzoek is dit zoveel mogelijk te beperken. Steeds meer verenigingen willen, door de vele wijzigingsverzoeken, ook geen medewerking meer verlenen omdat dit  ontzettend veel extra werk vergt van clubvrijwilligers.

Er zijn geen voorwaarden voor wat betreft het aanvragen van een wedstrijdwijziging. In het geval van overlijden, dubbel boeking van de zaal of helemaal geen beschikbaarheid van de zaal, is de aanvraag voor wedstrijdwijziging zeer gegrond.

Wees dus scherp  als er aanvragen van wedstrijdwijzigingen binnen komen zowel van de eigen vereniging als van een andere vereniging. Alleen op die manier kan de hoeveelheid aanvragen gereduceerd worden.

Alvast hartelijk dank voor jullie medewerking, als er nog vragen zijn over bovenstaande stappen, neem dan contact op met het wedstrijdsecretariaat via wedstrijdsecretariaat@dalvo.nl

Comments are closed.